Bladsye / Pages

Wednesday, November 3, 2021

Rubriek | Restaurant etiket | 2021

Voor Covid was restau-rante dikwels bestuur deur bestuurders wat uit magsbeheptheid ‘n besoeker sou dissiplineer met lawwe reëls soos ons maak eers 12.30 oop. Of nee, die kombuis is reeds gesluit.

As besoeker aan etlike restaurante hier te lande en elders het die impak van Covid sy tande gewys. Na die inperking het dieselfde stafsersant vriendelik begin optree. Jou met ope arms verwelkom.

Nou met alles wat weer begin “normaliseer”, tree daar ‘n subtiele verandering in by sekere restaurante. Hoflikheidstrategieë begin vervaag en ‘n diepe irritasie begin weer sy tande wys. 

The customer is always right? Ek dink nie so nie, maar indien die besoeker oor die vingers getik word, moet dit met beskaafdheid hanteer word.

 

Me pay, me say? Bepaald binne die grense van aanvaarbaarheid soos jy vra dat die kos asseblief nie gebrand moet wees nie en dat die vis nie op stapels groente moet staan nie. Wie het hierdie kulinênere kaplaksheid uitgevind? Kabeljou wat in ‘n tweede dood op 'n baar groente en aartappels geoffer word?

 

Serve on the left, remove on the right? Hiervan kom daar dikwels dadels met kelners wat bo-oor jou leun om iemand daar doer onder se bord te verwyder, so naby dat jy sy naambordjie kan lees!

 

Die restaurateur/restauratrice (hierdie woord(e) kom van die Latyn vir restorer”)  mag uiteraard sy/haar etende gaste aanpraat. Dis egter die hoe wat tersaaklik is.

 

Tips? Inderdaad belangrik. 20% indien jy die kelner ken en die diens goed was. Andersins ‘n aanbaarbare 10%.

 

Jare gelede het ‘n kelnerin ‘n man wat 20c agtergelaat het, agterna gesit, hom ingehaal, en die geld voor sy voete neergegooi met ‘n verwyt:  “Hou dit, asseblief. Jy het dit bepaald nodiger as ek.”

 

Ambiance? Dis bykans die allerbelangrikste aspek van die restaurant behalwe vir kos. As daar druisende, harde musiek speel, kan dit die aand bederf. Musiek moet gewoon net gesprekke neutraliseer sodat jy nie hoor wat die man langs jou praat nie. Kinders wat op die vloer speel, is nie net steurend nie, maar kan dalk in die hospitaal land sou iemand oor hulle val. Wat ook in die hospitaal kan beland.


Who is the payee? Gaste behoort die geldkwessie voor die tyd uit te sorteer oor wie gaan betaal. En as dit ‘n gedeelde rekening is, moet die rekening ter wille van orde net gelykop verdeel te word in stede van "ek had dit / jy had dat".

 

Chatty waiter? Dit mag wanneer jy ‘n local-yokel is en die mense ken jou.

 

Vriendelikheid kos niks nie! En gesels met gaste is aan, indien hulle daarvan hou. So het ek op ‘n keer ‘n Spaanse man en vrou gewaarsku om nie die kabeljou (kabeljulle?) van die dag te bestel nie.


So ontdek ek hy is die Spaanse filmmaker, Almodóvar, se broer, Augustín.

 

Kunswerke in restaurante? Hoe nou gemaak met breekbare borde teen mure of beelde op uitstalling? Mag jy dit bewonder of aan die beeld raak?


Lewensgrootte Fernando Pessoa standbeeld voor die A Brasileira do Chiado restaurant in Garret straat, Lissabon, Portugal.


In die Kronenhalle, Z
ürich (geopen in 1924 Hulda Zumsteg) het Coco Chanel, Albert Einstein en Sigmund Freud besoek afgelê. James Joyce het glo by tafel nommer 17 Ulysses geskryf. ‘n Portret vereer hom. Dieselfde verering vind ‘n mens in Buenos Aires met ‘n lewensgrootte Borges neffens Lorca in die Café Tortini.


Ek het ‘n foto waar ek neffens die manne sit. En jy mag raak aan hierdie beelde vat, anders as in ‘n restaurant in die Hemel-en-Aarde vallei waar ‘n kelner op besoekers gegil het wat aan ‘n beeld vat.


Eisj. Sit dan die aanwysing duideliker sodat die maagdelike beeld nie versteur word nie.

 

En maak ‘n bespreking vir 31 Februarie volgende jaar om te wys hoe jy hulle waardeer. (7 restaurants with incredible art collections. Besoek 1 November 2021)

 

Dit moet nooit whining & crying word nie, maar dining & flying.


© Joan Hambidge